Park handlowy vs galeria – jak wynająć w nich lokal i ile to kosztuje?

Poradnik najemcy
certyfikacja budynków
Jakub Paradecki
10 minut
Lokal w galerii handlowej na wynajem

Większe obiekty handlowe kuszą najemców – przede wszystkim perspektywą w miarę stabilnego i relatywnie dużego ruchu. Myślisz o wynajmie lokalu w takim miejscu? W tym momencie warto zadać sobie ważne pytanie. Co jest lepsze: mniejszy park handlowy typu convenience czy wynajem lokalu w galerii handlowej o bardzo dużej powierzchni? Na pierwszy rzut oka ta druga opcja może się wydawać bardziej atrakcyjna. Jak jednak wygląda to w praktyce? Czy to rzeczywiście opłacalne rozwiązanie? Dowiedz się więcej.

Park handlowy czy galeria handlowa – na czym polega różnica?

Na początek warto wyjaśnić różnicę między parkiem handlowym (retail parkiem) a galerią. Oba typy obiektów skupiają na jednej przestrzeni wiele punktów handlowych i usługowych, natomiast odróżniają się od siebie:

  • wielkością – galerie są zazwyczaj obiektami wielkopowierzchniowymi, nierzadko kilkupiętrowymi, a w jednym centrum może się mieścić nawet trzycyfrowa liczba sklepów, natomiast parki handlowe działają na znacznie mniejszą skalę, zazwyczaj jest to kilka-kilkanaście lokali;
  • lokalizacją – retail parki to przestrzenie typu convenience, które są usytuowane w „mieszkalnych” dzielnicach miasta – tam, gdzie wygodnie do nich dotrzeć „po drodze” i na szybkie zakupy, natomiast galerie można znaleźć w ścisłym centrum (np. w okolicach dworców kolejowych) i na przedmieściach;
  • układem przestrzennym – w galeriach wszystkie lokale znajdują się „pod jednym dachem”, natomiast parki handlowe to miejsca, gdzie to większości sklepów można wejść „z ulicy”.

Te różnice przekładają się zarówno na intencje i oczekiwania klientów, którzy odwiedzają te obiekty, jak również na warunki wynajmu dla inwestorów.

Gdzie są one lepsze, jeśli działasz lokalnie? W naszej ocenie Twoim pierwszym wyborem nie powinny być duże galerie handlowe. Dlatego, zanim więc przejdziemy do warunków w mniejszych parkach typu convenience, przyjrzyjmy się większym centrom z perspektywy najemcy.

Lokal w galerii handlowej – czy to na pewno dobre rozwiązanie?

Sektor rynku galerii handlowych jest w naszym kraju dojrzały i dość przewidywalny. W związku z tym można na niego spojrzeć nie tylko przez pryzmat zalet dla sprzedawców, ale również wyzwań, z jakimi wiąże się wynajem lokalu w galerii handlowej. A te dla najemcy, który nie należy do dużej sieci franczyzowej, mogą być bardzo poważne.

Galerie handlowe – co przyciąga do nich wynajmujących?

Czy galerie handlowe to najlepsze miejsce na rozwijanie działalności komercyjnych? Wydaje się, że tak, ale przede wszystkim dla dużych sieci. Aby się o tym przekonać, wystarczy odwiedzić kilka takich obiektów. Znajdują się w nich najczęściej sklepy i punkty usługowe tych samych, ogólnopolskich lub globalnych marek. Natomiast te mniejsze, lokalne, rzadko zagrzewają tam miejsce.

Nie wynika to bynajmniej z mniejszych zdolności firm z sektora MŚP do prowadzenia biznesu, a po prostu z polityki centrów handlowych. Dobierają one najemców swoich lokali według określonego klucza. Oznacza to, że lokale do wynajęcia w galeriach handlowych są bardzo często dostępne jedynie dla „wybranych”.

W największym skrócie dla firm, których obecność podniesie atrakcyjność obiektu i zwiększy ruch kupujących. W efekcie lokal w galerii jest przyznawany zazwyczaj najemcy działającemu w ramach franczyzy.

Trzeba też pamiętać, że:

  • duża liczba odwiedzających centrum handlowe niekoniecznie przekłada się na liczbę klientów poszczególnych punktów. O ich popularności decyduje wiele innych czynników; często zdarza się, że większe szanse sprzedażowe czekają w mniejszych parkach handlowych;
  • umowa najmu lokalu w galerii zawsze jest na czas określony, i jednocześnie nie ma możliwości jej wypowiedzenia bez poniesienia dodatkowych kosztów;
  • lokal należy wykończyć na własną rękę – a to może być kolejny wysoki koszt.

Negatywnie mogą tu też zaskoczyć wydatki na wynajem.

 

Sprawdź również: Wynajem lokalu użytkowego krok po kroku – jak wygląda?

Koszt wynajmu lokalu w galerii handlowej – może zaskoczyć!

Ile kosztuje wynajem lokalu w galerii handlowej? Odpowiedź na to pytanie jest trudniejsza niż może się wydawać. I to nie tylko z uwagi na bardzo zróżnicowane stawki. Te najwyższe, w bardzo popularnych centrach handlowych w Warszawie, sięgają nawet 100 – 130 euro/ m2, natomiast w miastach takich jak Łódź mogą dochodzić do 60 euro/m2.

To jednak dopiero początek „schodów”. Trzeba bowiem pamiętać o kilku dodatkowych kwestiach.

Cena wynajmu lokalu w galerii handlowej = długa lista dodatkowych zobowiązań

Poza samym czynszem najmu, pojawia się wiele dodatkowych opłat związanych z funkcjonowaniem całego centrum. Ponoszą je nie tylko wynajmujący wielkopowierzchniowe lokale, ale także ci, którzy mają niewielką wyspę czy kiosk. Rzadko kiedy są one z góry wkalkulowane w czynsz. Poza nim mogą się zatem pojawić np.:

  • opłaty publicznoprawne – związane np. z podatkiem od nieruchomości, czynszem z tytułu dzierżawy gruntu, podatkiem katastralnym, ubezpieczeniem centrum czy regulowanym przez nie podatkiem dochodowym; obarczanie najemców takimi wydatkami to bardzo częsta praktyka;
  • koszty związane z działaniem obiektu – m.in. te wynikające ze zużycia mediów w częściach wspólnych, sprzątaniem czy ochroną, ale także z reklamami galerii handlowej czy utrzymaniem darmowego autobusu dla klientów.

Ta lista bywa znacznie dłuższa. Niektóre jej pozycje mogą zaskakiwać, zwłaszcza tych, którzy do tej pory wynajmowali lokale komercyjne w obiektach innego typu, np. w parkach handlowych typu convenience. Pojawia się też problem ze zbyt częstą indeksacją wysokości czynszu oraz ze zwiększaniem stawki po osiągnięciu przez sprzedawcę określonego obrotu. A to podnosi koszty eksploatacji i… może pochłonąć sporą część zysków. Pytanie więc, czy możesz sobie pozwolić na taką niepewność.

Czytaj też: Wakacje czynszowe dla najemców komercyjnych

Park handlowy – alternatywa dla lokalu w galerii handlowej

Udało Ci się zebrać „za” i „przeciw”, przez co dochodzisz do wniosku, że koszt wynajęcia lokalu w galerii handlowej może być zbyt wysoki? To wcale nie oznacza, że masz rezygnować z pomysłu na biznes. Może się okazać, że znacznie lepiej spiszą się lokale w obiektach innego typu. Czyli gdzie?

Pomyśl o mniejszych, lokalnych retail parkach typu convenience (np. typu park handlowy Łódź Traktorowa); są one bardziej otwarte również na mniejsze biznesy i przyciągają inny typ klientów. W takich miejscach znajdują się 1-2 sklepy o większej powierzchni (najczęściej market spożywczy i, ewentualnie, elektroniczny) + kilku większych najemców. Pozostałe przestrzenie są dostępne na wynajem dla lokalnych sprzedawców.

Takich powierzchni przybywa z roku na rok – tylko w 2022 oddano do użytku ponad 300 000 m2 obiektów tego typu. Wiąże się to ze zmianą preferencji klientów. Dziś cenią sobie oni szybsze zakupy i doceniają obecność sklepów spoza dużych sieci.

W lokalu użytkowym do wynajęcia w takim miejscu często możesz zatem oczekiwać znacznie lepszych warunków, a przy okazji… mniejszej konkurencji.

Park handlowy

Wynajem lokalu w centrum handlowym to nie jedyne rozwiązanie. Na dobre obroty możesz liczyć również w lokalnych i osiedlowych parkach handlowych typu convenience. Takie obiekty są coraz chętniej wybierane przez klientów.

Wynajem lokalu w retail parku – mniejsze i pewniejsze koszty

Wynajęcie lokalu w parku handlowym jest zazwyczaj łatwiejsze niż „wejście” do dużej galerii. Takie punkty są znacznie bardziej otwarte na lokalnych merchantów. Często można tu też znaleźć nieco mniejszą przestrzeń – odpowiednią np. na otwarcie niewielkiego butiku odzieży własnej marki czy sklepu z dekoracjami DIY.

Można tu też oczekiwać niższego czynszu. Ile wynosi? Znaczne mniej niż w galeriach. Można oczekiwać, że:

  • opłata za sam lokal będzie wynosiła ok. 13 – 20 eur/m2;
  • opłaty eksploatacyjne nie przekroczą ok. 5 – 6 eur/m2;
  • bardzo rzadko wysokość czynszu będzie liczona od obrotu, a jeśli nawet, jego wartość nie powinna przekroczyć czynszu bazowego o 8%/mies [1].

Doświadczenie pokazuje też, że w większości przypadków można liczyć na partycypację właścicieli obiektów w kosztach wykończenia lokalu pod klucz czy jego aranżacji.

Jak zatem widać, dostępność parków handlowych typu convenience dla graczy z półki MŚP oraz koszt wynajmu lokali komercyjnych w tych obiektach prezentują się bardzo obiecująco. Warto więc rozważyć skierowanie swojej uwagi właśnie na nie. Alternatywą może też być lokal użytkowy przy jednej z głównych ulic miasta, np. przy Piotrkowskiej w Łodzi. Wszystko zależy od Twoich potrzeb biznesowych.

 

Chcesz znaleźć dobre miejsce dla swojego biznesu w Łodzi? Skontaktuj się z naszymi ekspertami. Przeanalizujemy Twoje potrzeby i szybko znajdziemy lokal użytkowy, który pomoże Ci przyciągnąć klientów.

 

1 https://www.rp.pl/nieruchomosci/art38009931-parki-handlowe-ciagle-kwitna

Znajdziemy dla Ciebie obiekt, który pozwoli Twojej firmie rozwinąć skrzydła!
Obsługa od A do Z – od wyboru oferty, przez formalności, po odbiór kluczy. Sprawnie i opłacalnie!
Porozmawiaj z naszym ekspertem.

Kontakt

Copyrights © Horyzont Nieruchomości 2024 | Realizacja agencjaecho.pl | Polityka prywatności