Rodzaje magazynów – jak dopasować typ przestrzeni magazynowej do charakteru swojej działalności?

Dobra przestrzeń magazynowa to taka, która jest dopasowana do charakteru działalności prowadzonej przez firmę. Nie ma więc jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o to, jaka struktura organizacyjna magazynu będzie najlepsza. Są jednak konkretne kryteria, którymi warto się kierować przy podejmowaniu decyzji. Zobacz, na co zwrócić uwagę.

Pracownicy rozmawiają w magazynie

Podział magazynów – czym różnią się poszczególne obiekty?

Przy wyborze magazynu trzeba wziąć pod uwagę funkcjonalność przestrzeni w perspektywie charakteru prowadzonej działalności. Klasyfikacja magazynów uwzględnia różne parametry. Kluczowy jest podział ze względu na standard oraz funkcje i przeznaczenie gospodarcze. Przyjrzyjmy się bliżej tym kwestiom.

Klasyfikacja magazynów – klasy A i B

Gdy wziąć pod uwagę kryteria podziału magazynów, na pierwszy plan wysuwają się właśnie ich klasy. Co różni magazyny klasy A i B?

Magazyny klasy A to nowoczesne obiekty, które powstały z myślą o sprostaniu współczesnym przedsięwzięciom logistycznym oraz przemysłowym. Spełniają rygorystyczne wymogi – zarówno lokalizacyjne (odległość od szlaków komunikacyjnych mniejsza niż 10 km), jak i związane z bezpieczeństwem, a przede wszystkim parametrami technicznymi. Wymagane są m.in.:

  • minimum jeden dok załadunkowy / rozładunkowy na 500 m przy lokalizacji obiektu w przestrzeni miejskiej i jeden na 1000 mkw. w przestrzeni podmiejskiej,
  • wysokość obiektów: minimum 10 m,
  • rozstaw siatki słupów: 12×24 m lub 12×22,5 m,
  • obecność tryskaczy i czujników dymu,
  • dobra wentylacja i ogrzewanie,
  • infrastruktura teleinformatyczna.

Magazyny klasy B to najczęściej starsze, postindustrialne przestrzenie fabryczne, które zostały na nowo zaadaptowane na przestrzeń przemysłową. Z tego względu mają pewne ograniczenia architektoniczne. Problemem bywają dość gęsto rozstawione słupy, a także brak odpowiedniej liczby doków czy „zamknięta” struktura. Jednak zaletą takich obiektów może być m.in. dobra lokalizacja – blisko centrów miast – jak również często niższa cena.

Warto jednak zaznaczyć, że obecnie ceny wynajmu wielkopowierzchniowych magazynów klasy A i B są zbliżone. Jeśli zależy nam na magazynie o powierzchni przekraczającej 1000 mkw., zdecydowanie warto zainteresować się obiektem w wyższym standardzie. Różnica kosztów będzie niewielka, a komfort użytkowania – zdecydowanie większy.

Rodzaje magazynów ze względu na przeznaczenie

Kryteria podziału magazynów ze względu na funkcje są dość orientacyjne, jednak często wyróżnia się w tym kontekście:

  • magazyny kontenerowe,
  • dostawcze,
  • produkcyjne,
  • przeładunkowe,
  • dystrybucyjne.

Najlepiej jednak spojrzeć na przestrzeń magazynową pod kątem potrzeb konkretnego najemcy.

Magazyn klasy a

Standard magazynu wpływa na możliwości realizacji określonych procesów logistycznych, zatem należy dokładnie zapoznać się ze wszystkimi parametrami przestrzeni.

Jak dobrać miejsce magazynowania towarów do charakteru prowadzonej działalności?

Dopasowanie struktury magazynu oraz jego wyposażenia do specyfiki danego biznesu to absolutna podstawa. Dlatego zanim nasi specjaliści wskażą klientowi konkretne obiekty magazynowe, omawiają z nim dogłębnie kluczowe z funkcjonalnego punktu widzenia aspekty wskazujące na jego potrzeby.

Na wstępie należy określić przede wszystkim:

  • jakie będzie przeznaczenie magazynu: czy chodzi jedynie o magazynowanie towarów (np. na potrzeby sklepu e-commerce), czy również o produkcję;
  • czy w magazynie będzie wykonywana stała praca na całości lub części powierzchni – w tym kontekście istotnymi kryteriami będą np. odpowiednio wyposażone zaplecze socjalne oraz lokalizacja obiektu z dogodnym dojazdem z pobliskich miejscowości, kluczowa dla pozyskania pracowników; z tą kwestią wiąże się pytanie o liczbę pracowników, którzy będą zatrudnieni w magazynie;
  • czy potrzebne będą bramy, czy doki załadunkowe i w jakiej liczbie – przy intensywnie prowadzonych działaniach logistycznych lepiej sprawdzą się doki i zazwyczaj potrzeba więcej niż jednego; z tym związane jest pytanie o częstość dostaw i rodzaj stosowanych pojazdów dostawczych;
  • czy jest potrzebne wysokie składowanie – podział magazynów ze względu na wysokość składowania uwzględnia obiekty niskiego (do 4,2 m), średniego (4,2-7,2 m) oraz wysokiego składowania (pow. 7,2 m); wymagania w tym zakresie zależą zarówno od ilości, jak i typu przechowywanych towarów oraz od specyfiki działalności;
  • czy jest potrzebne ogrzewanie – może być niezbędne przy wykonywaniu stałej pracy w obiekcie, a także, gdy wymaga tego specyfika przechowywanych towarów,
  • czy jest niezbędne zaplecze biurowe / handlowe – będzie konieczne, jeżeli magazyn ma się stać de facto siedzibą firmy, ale także dla celów „nadzorczo-operacyjnych”, gdy w obiekcie będzie wykonywana stała praca.

W przypadku magazynów o przeznaczeniu produkcyjnym trzeba zadać kilka dodatkowych pytań, m.in. o:

  • profil produkcyjny,
  • wymagania formalne związane z prowadzoną produkcją – np. to, czy będą potrzebne zgody środowiskowe lub zatwierdzenie obiektu przez sanepid etc.,
  • wymagania przeciwpożarowe,
  • dostęp do światła dziennego,
  • oczekiwania odnośnie do adaptacji powierzchni do rodzaju produkcji – np. w zakresie wentylacji, dodatkowych czujników bezpieczeństwa czy typu posadzki.

Tylko precyzyjne dookreślenie wszystkich tych kwestii pozwala na dobranie powierzchni magazynowej, która zapewni optymalne warunki dla działalności firmy. Dlatego jeśli szukasz magazynu w Łodzi lub okolicach, zacznij od kontaktu z naszym doradcą. Wspólnie wybierzemy powierzchnię, która pomoże Ci realizować cele biznesowe i zoptymalizować koszty działalności.

Znajdziemy dla Ciebie obiekt, który pozwoli Twojej firmie rozwinąć skrzydła!
Obsługa od A do Z – od wyboru oferty, przez formalności, po odbiór kluczy. Sprawnie i opłacalnie!
Porozmawiaj z naszym ekspertem.

Kontakt

Copyrights © Horyzont Nieruchomości 2024 | Realizacja agencjaecho.pl | Polityka prywatności