Rynek e-commerce w Polsce rozwija się bardzo szybko i dynamicznie. W „pandemicznym” roku 2020 osiągnął wartość 100 mld zł, a eksperci przewidują jego dalszy rozwój w tempie średniorocznym o 12% co najmniej do 2026 roku. Wzrost zainteresowania zakupami online wśród klientów przełożył się też na większą liczbę sklepów i bardziej wymagającą konkurencję między e-biznesami. Jednym z kluczowych czynników warunkujących osiągnięcie sukcesu na e-rynku jest sprawna logistyka e-commerce. Zobacz, jak wybrać magazyn dystrybucyjny, aby zwiększyć szanse na zyski.
Logistyka e-commerce: dlaczego jest tak ważna?
Klienci, którzy kupują on-line, oczekują sprawnej dostawy zamówionych produktów. O ile jeszcze kilka lat temu oczekiwanie 3 czy 4 dni robocze na kupione towary stanowiło normę, o tyle dziś jest to niemal niedopuszczalne. Najlepsi zapewniają dostawę nawet tego samego dnia lub w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia. Jednak aby było to możliwe, potrzebny jest odpowiedni magazyn dystrybucyjny. Od jego lokalizacji oraz tego, jakie usługi magazynowe będą dostępne, zależy sprawność i niezawodność obsługi klienta końcowego.
Jaki magazyn e-commerce będzie najlepszy?
Przede wszystkim warto pamiętać, że nie istnieje idealny magazyn e-commerce, który sprawdziłby się dla każdego sklepu internetowego. Wiele zależy od tego:
- jakie produkty sprzedajesz,
- na jak dużą skalę realizujesz transakcje,
- czy sprzedajesz towary, które samodzielnie produkujesz, czy artykuły pochodzące od zewnętrznych dystrybutorów,
- jakim budżetem na usługi magazynowe dysponujesz i jak bardzo chcesz być zaangażowany w logistykę.
Pewne jest jedno: decyzji odnośnie do wyboru magazynu dystrybucyjnego nie warto podejmować pochopnie. Nietrafiony wybór może mieć daleko idące skutki natury finansowej. Jakie czynniki warto zatem wziąć pod uwagę?
Lokalizacja magazynu dla sklepów internetowych
Lokalizacja ma kluczowe znaczenie dla sprawnego przebiegu procesów logistycznych. Ważne, aby magazyn sklepu internetowego był ulokowany w takim miejscu, z którego łatwo przeprowadzić dostawę do klienta końcowego w szybki sposób. Jeżeli Twój sklep internetowy działa na skalę ogólnopolską, dobry wybór to centrum Polski, na przykład Łódź. Stąd łatwo dostarczyć paczkę kurierską do każdego miejsca w kraju w kilka godzin.
Sklepy e-commerce, które działają na bardzo szeroką skalę, mogą też pomyśleć dodatkowo o mniejszych centrach dystrybucyjnych w dużych aglomeracjach lub tzw. małych magazynach miejskich. Jak pokazuje badanie Cushman & Wakefield, może to być dobre wsparcie dla dużego magazynu centralnego, który stanie się wówczas „węzłem komunikacyjnym”.
Powierzchnia magazynu dla e-commerce i jej aranżacja
Magazyn dystrybucyjny dla e-commerce zazwyczaj powinien mieć sporą powierzchnię użytkową. Potrzeba więcej miejsca niż np. przy tworzeniu magazynu dla sklepu stacjonarnego, ponieważ to w przestrzeni magazynowej następuje przygotowanie towaru do wysyłki do klienta końcowego. A to oznacza, że poza sektorem przyjęć palet towarów od dystrybutora, regałami i strefą wydawania towarów potrzebne będą oddzielne sekcje przeznaczone np. na konfekcjonowanie towarów i ich kompletację. Przydatne będą również strefa procesowania zwrotów, a także przestrzeń „buforowa”, w której gotowe paczki będą czekały na przekazanie firmie kurierskiej.
Wyposażenie magazynu sklepu internetowego
E-commerce wymaga bardzo szybkiego przebiegu procesów logistycznych. Tu liczy się każda minuta. Dlatego najemcy działający w tym sektorze chętnie decydują się na powierzchnie magazynowe klasy A, które zapewniają zarówno korzystniejszą lokalizację, jak i lepszą infrastrukturę.
Oczekiwane są tu m.in.:
- rozwiązania automatyzujące kompletację zamówień, np. takie jak pick-by-voice, pick-by-light, pick-by-vision, które przyspieszają pobór produktów z regałów,
- nowoczesne oprogramowanie logistyczne, które można „sprzęgnąć” z systemem obsługi zamówień,
- dostęp do antresoli,
- nowoczesne systemy regałowe, np. z windami do zasilania stocku i taśmociągami; ważne, aby systemy regałowe umożliwiały łatwą relokację poszczególnych grup towarów, dzięki temu będzie można zyskać wygodny dostęp do produktów, na które jest największa popularność w danym sezonie,
- odpowiednie doświetlenie powierzchni, zapewniające komfort pracy,
- większa niż standardowa liczba bram na poziomie „0” – będzie przydatna, zwłaszcza jeśli e-sklep współpracuje jednocześnie z kilkoma firmami kurierskimi, a ich przedstawiciele odbierają towary w tym samym czasie.
Magazyn e-commerce z perspektywy pracownika
Równie ważne przy dobieraniu przestrzeni pod magazyn e-commerce jest to, czy dane miejsce będzie przyjazne pracownikom zatrudnionym do obsługi e-zleceń. Warto więc zwrócić uwagę np. na:
- możliwość zaaranżowania komfortowego biura oraz zaplecza socjalnego dla zespołu,
- łatwość dojazdu do centrum logistycznego – będzie istotna w kontekście pozyskania pracowników,
- dostęp do miejsc parkingowych.
Uwzględnienie „czynnika ludzkiego” ma duże znaczenie w doborze przestrzeni magazynowej, co najlepiej widać zwłaszcza w okresach w świątecznych czy wyprzedażowych, kiedy zainteresowanie zakupami online znacząco wzrasta. Pozyskanie pracowników staje się wówczas dużo trudniejsze, a walory samego obiektu – jego usytuowanie czy ogólny komfort pracy – nabierają szczególnego znaczenia.
Magazyn e-commerce – wynajem czy zakup?
Najbardziej powszechnym rozwiązaniem jest wynajem magazynu e-commerce. W takim systemie działają zarówno małe podmioty, jak i duże prosperujące firmy. Wynajem magazynu sklepu internetowego to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż zakup czy budowa własnego obiektu. Co więcej, dzięki umiejętnie dobranej ofercie, może okazać się bardzo korzystne, zarówno w perspektywie ekonomicznej, jak i ogólnego komfortu pracy.
Atutem wynajmu jest także większa elastyczność w dopasowaniu wielkości wynajmowanej powierzchni do zapotrzebowania, które w czasie prowadzenia działalności może ulec zmianie. Przy wynajmie zdecydowanie łatwiej bowiem zrezygnować z nadmiarowej przestrzeni (a tym samym ograniczyć koszty) w sytuacji, kiedy, przykładowo, zmniejszy się skala działalności firmy. I odwrotnie – istnieje możliwość łatwiejszego powiększenia powierzchni najmu, kiedy firma się rozwinie, bez konieczności relokacji całego magazynu.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że koszt wynajęcia wielkopowierzchniowego magazynu klasy A tylko nieznacznie przekracza cenę najmu przestrzeni w niższym standardzie. W takim przypadku inwestor może korzystać z szeregu udogodnień funkcjonalnych wpływających na efektywność działań. Ta z kolei w wyraźny sposób wpływa na osiągane zyski.
Potrzebujesz pomocy przy znalezieniu magazynu e-commerce do wynajęcia w Łodzi? A może interesuje Cię zakup nieruchomości na własność? Skontaktuj się z naszymi doradcami, a znajdziemy dla Ciebie obiekt doskonale dostosowany do potrzeb Twojego biznesu!