Magazyn e-commerce – jak go wybrać i w jaki sposób zaaranżować magazyn sklepu internetowego?

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się bardzo szybko i dynamicznie. W „pandemicznym” roku 2020 osiągnął wartość 100 mld zł, a eksperci przewidują jego dalszy rozwój w tempie średniorocznym o 12% co najmniej do 2026 roku. Wzrost zainteresowania zakupami online wśród klientów przełożył się też na większą liczbę sklepów i bardziej wymagającą konkurencję między e-biznesami. Jednym z kluczowych czynników warunkujących osiągnięcie sukcesu na e-rynku jest sprawna logistyka e-commerce. Zobacz, jak wybrać magazyn dystrybucyjny, aby zwiększyć szanse na zyski.

Logistyka e commerce

Logistyka e-commerce: dlaczego jest tak ważna?

Klienci, którzy kupują on-line, oczekują sprawnej dostawy zamówionych produktów. O ile jeszcze kilka lat temu oczekiwanie 3 czy 4 dni robocze na kupione towary stanowiło normę, o tyle dziś jest to niemal niedopuszczalne. Najlepsi zapewniają dostawę nawet tego samego dnia lub w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia. Jednak aby było to możliwe, potrzebny jest odpowiedni magazyn dystrybucyjny. Od jego lokalizacji oraz tego, jakie usługi magazynowe będą dostępne, zależy sprawność i niezawodność obsługi klienta końcowego.

Jaki magazyn e-commerce będzie najlepszy?

Przede wszystkim warto pamiętać, że nie istnieje idealny magazyn e-commerce, który sprawdziłby się dla każdego sklepu internetowego. Wiele zależy od tego:

  • jakie produkty sprzedajesz,
  • na jak dużą skalę realizujesz transakcje,
  • czy sprzedajesz towary, które samodzielnie produkujesz, czy artykuły pochodzące od zewnętrznych dystrybutorów,
  • jakim budżetem na usługi magazynowe dysponujesz i jak bardzo chcesz być zaangażowany w logistykę.

Pewne jest jedno: decyzji odnośnie do wyboru magazynu dystrybucyjnego nie warto podejmować pochopnie. Nietrafiony wybór może mieć daleko idące skutki natury finansowej. Jakie czynniki warto zatem wziąć pod uwagę?

Magazyn e commerce do wynajęcia – horyzontnieruchomosci.pl

Wynajmując magazyn e-commerce, warto skorzystać ze wsparcia profesjonalnego doradcy, który po zapoznaniu się ze specyfiką Twojego biznesu, będzie w stanie wskazać rozwiązania najbardziej odpowiadające potrzebom logistyki wewnątrzmagazynowej.

Lokalizacja magazynu dla sklepów internetowych

Lokalizacja ma kluczowe znaczenie dla sprawnego przebiegu procesów logistycznych. Ważne, aby magazyn sklepu internetowego był ulokowany w takim miejscu, z którego łatwo przeprowadzić dostawę do klienta końcowego w szybki sposób. Jeżeli Twój sklep internetowy działa na skalę ogólnopolską, dobry wybór to centrum Polski, na przykład Łódź. Stąd łatwo dostarczyć paczkę kurierską do każdego miejsca w kraju w kilka godzin.

Sklepy e-commerce, które działają na bardzo szeroką skalę, mogą też pomyśleć dodatkowo o mniejszych centrach dystrybucyjnych w dużych aglomeracjach lub tzw. małych magazynach miejskich. Jak pokazuje badanie Cushman & Wakefield, może to być dobre wsparcie dla dużego magazynu centralnego, który stanie się wówczas „węzłem komunikacyjnym”.

Powierzchnia magazynu dla e-commerce i jej aranżacja

Magazyn dystrybucyjny dla e-commerce zazwyczaj powinien mieć sporą powierzchnię użytkową. Potrzeba więcej miejsca niż np. przy tworzeniu magazynu dla sklepu stacjonarnego, ponieważ to w przestrzeni magazynowej następuje przygotowanie towaru do wysyłki do klienta końcowego. A to oznacza, że poza sektorem przyjęć palet towarów od dystrybutora, regałami i strefą wydawania towarów potrzebne będą oddzielne sekcje przeznaczone np. na konfekcjonowanie towarów i ich kompletację. Przydatne będą również strefa procesowania zwrotów, a także przestrzeń „buforowa”, w której gotowe paczki będą czekały na przekazanie firmie kurierskiej.

Wyposażenie magazynu sklepu internetowego

E-commerce wymaga bardzo szybkiego przebiegu procesów logistycznych. Tu liczy się każda minuta. Dlatego najemcy działający w tym sektorze chętnie decydują się na powierzchnie magazynowe klasy A, które zapewniają zarówno korzystniejszą lokalizację, jak i lepszą infrastrukturę.

Oczekiwane są tu m.in.:

  • rozwiązania automatyzujące kompletację zamówień, np. takie jak pick-by-voice, pick-by-light, pick-by-vision, które przyspieszają pobór produktów z regałów,
  • nowoczesne oprogramowanie logistyczne, które można „sprzęgnąć” z systemem obsługi zamówień,
  • dostęp do antresoli,
  • nowoczesne systemy regałowe, np. z windami do zasilania stocku i taśmociągami; ważne, aby systemy regałowe umożliwiały łatwą relokację poszczególnych grup towarów, dzięki temu będzie można zyskać wygodny dostęp do produktów, na które jest największa popularność w danym sezonie,
  • odpowiednie doświetlenie powierzchni, zapewniające komfort pracy,
  • większa niż standardowa liczba bram na poziomie „0” – będzie przydatna, zwłaszcza jeśli e-sklep współpracuje jednocześnie z kilkoma firmami kurierskimi, a ich przedstawiciele odbierają towary w tym samym czasie.

Magazyn e-commerce z perspektywy pracownika

Równie ważne przy dobieraniu przestrzeni pod magazyn e-commerce jest to, czy dane miejsce będzie przyjazne pracownikom zatrudnionym do obsługi e-zleceń. Warto więc zwrócić uwagę np. na:

  • możliwość zaaranżowania komfortowego biura oraz zaplecza socjalnego dla zespołu,
  • łatwość dojazdu do centrum logistycznego – będzie istotna w kontekście pozyskania pracowników,
  • dostęp do miejsc parkingowych.

Uwzględnienie „czynnika ludzkiego” ma duże znaczenie w doborze przestrzeni magazynowej, co najlepiej widać zwłaszcza w okresach w świątecznych czy wyprzedażowych, kiedy zainteresowanie zakupami online znacząco wzrasta. Pozyskanie pracowników staje się wówczas dużo trudniejsze, a walory samego obiektu – jego usytuowanie czy ogólny komfort pracy – nabierają szczególnego znaczenia.

Magazyn e-commerce – wynajem czy zakup?

Najbardziej powszechnym rozwiązaniem jest wynajem magazynu e-commerce. W takim systemie działają zarówno małe podmioty, jak i duże prosperujące firmy. Wynajem magazynu sklepu internetowego to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż zakup czy budowa własnego obiektu. Co więcej, dzięki umiejętnie dobranej ofercie, może okazać się bardzo korzystne, zarówno w perspektywie ekonomicznej, jak i ogólnego komfortu pracy.

Atutem wynajmu jest także większa elastyczność w dopasowaniu wielkości wynajmowanej powierzchni do zapotrzebowania, które w czasie prowadzenia działalności może ulec zmianie. Przy wynajmie zdecydowanie łatwiej bowiem zrezygnować z nadmiarowej przestrzeni (a tym samym ograniczyć koszty) w sytuacji, kiedy, przykładowo, zmniejszy się skala działalności firmy. I odwrotnie – istnieje możliwość łatwiejszego powiększenia powierzchni najmu, kiedy firma się rozwinie, bez konieczności relokacji całego magazynu.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że koszt wynajęcia wielkopowierzchniowego magazynu klasy A tylko nieznacznie przekracza cenę najmu przestrzeni w niższym standardzie. W takim przypadku inwestor może korzystać z szeregu udogodnień funkcjonalnych wpływających na efektywność działań. Ta z kolei w wyraźny sposób wpływa na osiągane zyski.

Potrzebujesz pomocy przy znalezieniu magazynu e-commerce do wynajęcia w Łodzi? A może interesuje Cię zakup nieruchomości na własność? Skontaktuj się z naszymi doradcami, a znajdziemy dla Ciebie obiekt doskonale dostosowany do potrzeb Twojego biznesu!

Znajdziemy dla Ciebie obiekt, który pozwoli Twojej firmie rozwinąć skrzydła!
Obsługa od A do Z – od wyboru oferty, przez formalności, po odbiór kluczy. Sprawnie i opłacalnie!
Porozmawiaj z naszym ekspertem.

Kontakt

Copyrights © Horyzont Nieruchomości 2024 | Realizacja agencjaecho.pl | Polityka prywatności