Od kilku lat obserwujemy wzmożone zainteresowanie firm wynajmem powierzchni biurowej – ten sektor rynku nieruchomości rozwija się niezwykle dynamicznie. Tylko w pierwszym kwartale 2021 roku w dużych miastach przybyło łącznie ponad 200 tys. metrów kwadratowych nowych biur na wynajem, przy czym wzrosty odnotowuje się nie tylko w stolicy, ale także w innych dużych miastach, w tym w Łodzi. Obecna sytuacja rynkowa niewątpliwie ma wpływ na średnie ceny wynajmu powierzchni biurowych. To jednak nie wszystko, co je determinuje. Zobacz, od czego zależy koszt wynajmu 1 mkw.
Ile kosztuje wynajęcie lokalu biurowego?
Wbrew pozorom to, ile będzie kosztował wynajem przestrzeni biurowej, nie jest uzależnione wyłącznie od jej metrażu. Zazwyczaj możesz oczekiwać tego, że jeśli zdecydujesz się na wynajem większego biura, cena za mkw. będzie niższa niż przy najmie małego lokalu o podobnym standardzie.
Jednak sytuacja, w której ceny dwóch lokali podobnej wielkości różnią się drastycznie (nawet o kilkadziesiąt czy, w ekstremalnych przypadkach, kilkaset procent) wcale nie powinna zaskakiwać. Chociaż powierzchnia ma znaczenie dla całości stawki, to na finalną cenę najmu 1 mkw. wpływa szereg innych czynników. Oto lista najważniejszych.
Lokalizacja biura do wynajęcia
Przy ocenie potencjału inwestycyjnego nieruchomości w pierwszej kolejności bierze się pod uwagę jej lokalizację, a zatem:
- miasto, w którym usytuowane jest biuro do wynajęcia – najwyższych stawek można się spodziewać oczywiście w Warszawie; w porównaniu z nimi koszty, jakie niesie za sobą wynajem biura w innych dużych miastach w Polsce mogą być znacznie bardziej atrakcyjne;
- jego dzielnica – innych cen możesz się spodziewać, oglądając biuro do wynajęcia w centrum Łodzi, a innych np. w obszarach takich jak Bałuty czy Polesie; czasami jednak warto zainwestować w droższy, ale usytuowany w śródmieściu lokal; to konieczność np. wówczas, gdy zależy Ci na prestiżu i umożliwieniu klientom łatwego odnalezienia biura.<l/i>
Z uwagi na dużą zależność pomiędzy lokalizacją a średnią ceną wynajmu za 1 mkw. powierzchni biurowej, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na relokację swoich siedzib z Warszawy np. do Łodzi, gdzie stawki są znacznie przyjaźniejsze.
Standard lokalu biurowego na wynajem
To, ile kosztuje wynajęcie lokalu, zależy również od jego standardu. Decyduje o nim jakość wykończenia i infrastruktura techniczna. Im więcej udogodnień dla najemcy (np. obecność klimatyzacji i wentylacji, rozprowadzona sieć komputerowa, sufity akustyczne, dostęp do rowerowni czy sal konferencyjnych itp.), tym cena za wynajem będzie, oczywiście, wyższa.
Jeśli zależy Ci na podniesieniu prestiżu firmy i zapewnieniu swojemu zespołowi bardzo dobrych warunków pracy, dobrym pomysłem jest zainwestowanie w lokal o lepszych parametrach i w biurowcu wyższej klasy. Warto wiedzieć, że obecnie różnice ceny najmu 1 mkw. w biurze klasy A i B nie różnią się tak znacznie, jak jeszcze kilka lat temu. Przy stosunkowo niewielkim wzroście kosztów, możemy mieć do dyspozycji lokal, który stanie się doskonałą wizytówką firmy i podniesie efektywność codziennej pracy.
Zakres usług w biurowcu i media
Cena za mkw. powierzchni biurowej będzie uzależniona również od tego, w jakim stanie wynajmujesz lokal i co otrzymujesz „w pakiecie”. Inny koszt poniesiesz za wynajęcie „gołych ścian”, biura, które należy przystosować, a inny, gdy zdecydujesz się na biuro już wykończone.
Ta ostatnia opcja oznacza, że otrzymujesz w pełni zagospodarowany i zaaranżowany lokal, często zgodnie z Twoimi wytycznymi, a jedyne, co będzie potrzebne do jego uruchomienia to komputery i pozostały sprzęt biurowy.
W cenę mogą być wliczone również koszty usług dodatkowych, np. ochrony czy serwisu. Korzystanie z takich form wsparcia minimalizuje ryzyko czasowego utrudnienia pracy firmy na skutek nieprzewidzianych zdarzeń.
Należy pamiętać, że na cenę wynajmu 1 mkw. biura składają się również opłaty wynikające ze zużycia energii elektrycznej, wody, gazu czy ogrzewania. Pod uwagę należy wziąć zarówno opłaty licznikowe, jak również te, które wynikają z obsługi części wspólnych.
Czynniki zewnętrzne wpływające na cenę za mkw. powierzchni biurowej
Wybierając dany obiekt, trzeba zwrócić również uwagę na jego okolicę.
Pożądane jest sąsiedztwo restauracji i sklepów spożywczych, które podnosi atrakcyjność obiektu nie tylko w oczach obecnych pracowników, ale także tych potencjalnych, dla których możliwość szybkiego zaopatrzenia się w drugie śniadanie czy wyjścia na lunch w czasie przerwy jest ważnym kryterium wyboru pracodawcy.
Dla większości firm kluczowa jest dostępność parkingu na terenie wynajmowanego obiektu a także w jego okolicy. Ponieważ miejsca parkingowe, szczególnie w centrach miast, to „towar deficytowy”, ich obecność ma dość znaczący wpływ na koszt wynajmu biura.
Ponadto jeśli planujesz współpracę z gośćmi zza granicy, cenna jest dobra komunikacja z najbliższym lotniskiem, dworcem lub autostradą. W sytuacji gdy nieruchomość znajduje się w mieście, dobrze, by wokół niej znajdowały się przystanki autobusowe i tramwajowe pozwalające na dotarcie do pracy osobom korzystającym z komunikacji miejskiej.
Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze atrakcyjnego biznesowo biura do wynajęcia w Łodzi i okolicach, skontaktuj się z nami. Nasi doradcy przeanalizują Twoje potrzeby i zaproponują lokale dopasowane do specyfiki Twojej działalności i możliwości budżetowych.