Wynajem powierzchni biurowej – 6 pytań, które musisz sobie zadać przed podjęciem decyzji

Planujesz wynajem przestrzeni biurowej? To dobre posunięcie, bez względu na branżę, w której działasz. Jednak jeśli chcesz, aby nowe biuro zapewniło Twojemu zespołowi komfort pracy, a jednocześnie, by zwiększył się potencjał biznesowy firmy, warto wybrać lokal z rozwagą. Zanim podpiszesz umowę, zyskaj pewność, że to dobra decyzja. Oto najważniejsze pytania, które warto sobie zadać przed jej podjęciem.

Wynajem powierzchni biurowej horyzontnieruchomości.pl

Wynajem powierzchni biurowej – dlaczego to tak duże wyzwanie?

W teorii wynajem przestrzeni biurowej jest dość prosty. Zwłaszcza w dużych miastach liczba powierzchni dostępnej do wynajęcia jest bardzo duża i wydaje się, że można łatwo znaleźć oferty przez internet. No właśnie. W teorii.

W praktyce jako przyszły najemca musisz zmierzyć się z wieloma wyzwaniami stawianymi przez rynek, aby ostatecznie trafić na pomieszczenia biurowe, które spełnią wszystkie Twoje oczekiwania. Diabeł często tkwi w szczegółach – tych niedostrzegalnych na pierwszy rzut oka. Dlatego warto zachować rozwagę – podpisywanie umowy z pierwszym znalezionym wynajmującym, bez dokładnego przeanalizowania warunków czy zapoznania się z ofertą rynkową, może się zakończyć frustracją i poczuciem straty pieniędzy.

Jak zatem przystąpić do wynajmu biura, żeby nie żałować? Rozsądnie, czyli mając dobre rozeznanie w nieruchomościach biurowych i czas na poszukiwanie idealnego miejsca na firmę. A przede wszystkim – wiedząc, czego się dokładnie oczekuje.

Jak wynająć powierzchnię biurową, żeby nie żałować?

Powierzchni biurowej najczęściej nie wynajmuje się na krótki termin, ale na co najmniej kilka lat. Zobacz, co musisz wiedzieć, zanim podpiszesz umowę najmu biura. Oto lista najważniejszych pytań, które musisz sobie zadać.

Jak duża powierzchnia biurowa jest Ci naprawdę potrzebna?

Trudno to określić? Niekoniecznie. Wiesz, ilu pracowników będzie przebywać w biurze. Statystycznie na jednego powinno przypadać ok. 7 m2 powierzchni. Jest to oczywiście bardzo ogólne określenie, ponieważ wiele zależy od:

  • specyfiki pracy, którą wykonują członkowie zespołu (wspólna realizacja projektów czy praca indywidualna? Rozmowy zdalne z klientami, a może zadania wymagające skupienia?),
  • podziału zespołu na grupy lub działy – każdy z nich może potrzebować oddzielnego open-space’a lub gabinetu,
  • dodatkowych potrzeb biznesowych – być może na stałe jest Ci potrzebna mała sala konferencyjna na codzienne briefingi albo dodatkowe pokoje na spotkania z klientami?

Czasami dobrym rozwiązaniem jest wynajęcie na początek mniejszej przestrzeni, ale z otwartą perspektywą na jej poszerzenie w przyszłości – np. wówczas, gdy rozrośnie się zespół.

Wynajem powierzchni biurowej – horyzontnieruchomości.pl

O tym, jaką powierzchnię biurową wynająć, decyduje kilka czynników, m.in.: specyfika działalności, wielkość zespołu czy możliwości finansowe inwestora.

Jaki jest Twój budżet na wynajem?

Wynajem przestrzeni biurowej oznacza stały, comiesięczny wydatek. Musisz wiedzieć, jaką kwotę możesz bezpiecznie przeznaczać na ten cel. Pamiętaj: cena za m2 powierzchni biurowej jest uzależniona od wielu czynników. Dlatego nie zawsze jest tak, że mniejsze biuro jest tańsze, a większe – droższe.

Gdzie powinno się znajdować Twoje biuro?

Najdroższe lokale biurowe do wynajęcia to te położone w ścisłych centrach miast lub w ich komercyjnych dzielnicach. Pytanie jednak, czy na pewno potrzebujesz lokalu w takim miejscu? Jeśli obsługujesz klientów z segmentu premium i przyjmujesz ich często w biurze – może to być dla Ciebie priorytet. Jeśli jednak działasz w modelu, w którym biuro jest przestrzenią roboczą, a spotkania odbywają się zdalnie lub w siedzibie klienta – możesz rozważyć powierzchnie biurowe do wynajęcia w spokojniejszych dzielnicach miasta.

Czasami wystarczy przeniesienie planowanej siedziby np. z Warszawy do Łodzi – w tym doskonale usytuowanym mieście ceny za m2 powierzchni są atrakcyjniejsze niż w stolicy, a warunki najmu niejednokrotnie lepsze.

Jakiego wyposażenia oczekujesz?

Szybki internet i dostęp do podstawowych mediów to oczywiście standard. Pytanie jednak: czego więcej oczekujesz? Własnego, wydzielonego aneksu kuchennego? Prywatnej łazienki? Dostępu do miejsc parkingowych dla pracowników i dla klientów? Dobrego systemu zabezpieczeń? Całodobowej recepcji? Klimatyzacji? Określ, które z tych elementów są naprawdę konieczne, a które mile widziane.

Co znajduje się w okolicy budynku biurowego?

Pomyśl o komforcie swoich pracowników. Jeśli biurowiec nie zapewnia wystarczającej liczby miejsc parkingowych, upewnij się, że w jego okolicy jest gdzie pozostawić auto. Zwróć uwagę na możliwości dojazdu komunikacją publiczną. Sprawdź dostępność sklepów i punktów gastronomicznych. To mogą być ważne elementy, zwiększające atrakcyjność Twojej oferty jako pracodawcy.

Jak wygląda umowa z wynajmującym?

Sprawdź dokładnie, co obejmuje czynsz najmu powierzchni biurowej – czy np. jest w niego wliczony serwis sprzątający? Jak wygląda kwestia rozliczeń mediów – czy biuro ma osobne liczniki prądu? Czy w ramach współpracy możesz okazjonalnie korzystać z dodatkowych zasobów biurowca, np. z dużej sali konferencyjnej? Wszystkie te elementy mają ogromne znaczenie, podobnie jak zakres obowiązków wynajmującego i najemcy czy okres wypowiedzenia umowy.

Jak widzisz, proces poszukiwania idealnego lokalu biurowego jest długi i wymagający. Dlatego warto podjąć współpracę z ekspertami, którzy poprowadzą Cię przez ten proces od A do Z i wyszukają powierzchnię biurową, która spełni Twoje wymagania. Bez stresu i bezpiecznie.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z doradcami Horyzontu Nieruchomości. Z nami znajdziesz idealne miejsce na nową siedzibę!

Znajdziemy dla Ciebie obiekt, który pozwoli Twojej firmie rozwinąć skrzydła!
Obsługa od A do Z – od wyboru oferty, przez formalności, po odbiór kluczy. Sprawnie i opłacalnie!
Porozmawiaj z naszym ekspertem.

Kontakt

Dodaj komentarz

Copyrights © Horyzont Nieruchomości 2024 | Realizacja agencjaecho.pl | Polityka prywatności